Veronpalautuksen saaminen omalle tilille voi olla pitkä ja hankala prosessi. Ja vielä sen jälkeenkin Verohallinto lähettää ukaasin, jolla se uhkaa käräjäoikeudella. Lemiläinen veronmaksaja teki asiasta hallintokantelun.
Vuoden 2008 verotuksesta syntyi veronmaksajalle hieman yli 1.200 euron veronpalautukset. Kun niitä ei joulukuussa 2009 eikä vielä helmikuussakaan 2010 alkanut kuulua tilille, huomasi hän että hänen verotuspäätöksessään oli aivan vieras tilinnumero.
– Soitin Etelä-Karjalan verotoimistoon asiani selvittämiseksi. Saamani palvelu oli hidasta ja vaikutti asiantuntemattomalta: minua mm. pyydettiin selvittämään asiaa itse pankkini kanssa, vaikka pankilla ei luonnollisestikaan ollut oikeutta kertoa, kenelle Verohallinto oli palautukset maksanut. Lisäksi minua pyydettiin soittamaan viikon kuluttua uudelleen, koska talvilomien takia paikalla ei ollut ketään, joka olisi pystynyt selvittämään asiaa, kertoo veronmaksaja Verohallinnolle tekemässään kantelussa.
– Lopulta minua pyydettiin soittamaan ensin Verohallinnon Mikkelin yksikköön ja sieltä puolestaan Kuopion yksikköön, josta vihdoin löytyi virkailija, joka pystyi järjestämään palautuksen tililleni, hän kertoo. Tuolloin elettiin maaliskuuta 2010. Syytä, miksi tilinumero oli vaihtunut, ei koskaan kerrottu.
Asian piti olla kunnossa, mutta viime kesänä Turkuun muuttanut veronmaksaja koki tämän viikon maanantaina uuden yllätyksen: Verohallinnon Itä.-Suomen perintäyksiköltä tuli kirje, jossa häntä kehotettiin viipymättä maksamaan 1.200 euron perusteeton etu takaisin Verohallinnolle tai Verohallinto nostaa kanteen käräjäoikeudessa. Kirjeen mukaan kyseessä oli jo kolmas pyyntö; ilmeisesti kaksi aiempaa oli mennyt oikeaan osoitteeseen eli väärälle veronpalautuksen saajalle.
Perintäyksikön varatuomari oli valmis tiistaina myöntämään erehdyksen ja pyysi anteeksi, mutta veronmaksaja päätti laatia asiasta kantelun.
– Yksinään mikä tahansa mainitsemistani kolmesta seikasta (väärä tilinumero, tehottomuus ja asiantuntemattomuus asian oikaisussa ja perintäyksikön virheellinen kirje) voisi vielä olla ymmärrettävä huolimattomuusvirhe, mutta nämä ovat tapahtuneet saman asian käsittelyn yhteydessä. Epäilen siis, että Verohallinnon asiakastietojen käsittelyssä ei ehkä noudateta riittävää huolellisuutta, minkä johdosta minun ja toisen asianosaisen asiakastiedot ovat jollakin tavoin sekaantuneet ainakin kahdesti käsittelyprosessin aikana, toteaa veronmaksaja kantelussaan.
Hän toivoo, että Verohallinto selvittäisi hänen asiansa kulun erityisesti henkilötietojen käsittelyn osalta ja ryhtyisi toimenpiteisiin, jotka estäisivät vastaavan toistumisen.
Poikkeuksellinen tapaus
– Veronpalautuksissa tulee joskus hämminkiä, kun verovelvollinen unohtaa ilmoittaa muuttuneesta tilinumerostaan, mutta pääosin järjestelmä tuntuu toimivan, arvioi johtava lakimies Juha Koponen Veronmaksajain keskusliitosta.
Tilinumeroiden oikaisun jälkeen rahat saadaan yleensä nopeasti oikealle tilille, jos itse maksussa ei ole epäselvyyttä, on hänen käsityksensä.
– Mutta silloin, kun verotuspäätöksestä on valitettu ja päätös on tuonut verovelvolliselle myönteisen tuloksen, rahan saaminen tilille tuntuu kestävän yllättävän kauan, hän toteaa.
Koponen korostaa, että väärille tileille joutumista voi ehkäistä sillä, että tarkistaa tilinumeron verotuspäätöksestä. Tämän jutun tapauksessa veronmaksaja ei sitä ollut tehnyt, kun ei osannut olettaa tilinumeron itsestään muuttuvan ja kun ei ollut Verohallinnolle ilmoittanut kuin yhden ja ainoan numeron. Ja jos hän ei olisi ollut elinkeinonharjoittaja, ei hän olisi voinutkaan nähdä virheellistä numeroa ollenkaan, sillä se ilmestyi vasta hänen syksyllä 2009 saamaansa verotuspäätökseen.