Keskustan kunnanvaltuutettu ja kunnanhallituksen jäsen Jarmo Tölski liitätti kunnanhallituksen pöytäkirjaan ja lähetti Lemin Kirjavalle julkaistavaksi eriävän mielipiteensä koskien kunnanhallituksen puheenjohtaja Anu Karhun (kesk) oikaisuvaatimusta työsuojeluilmoitus-päätökseen:
Näin Tölski kirjoittaa:
Kunnanhallituksen tämän viikon kokous on esityslistan 18. asiassa käsitellyt oikaisuvaatimusta, jonka kunnanhallituksen puheenjohtaja Anu Karhu jätti 09.12.2024 kokouksen §:n 166 päätöksestä. Maanantaina keskusteltiin työsuojeluilmoitusta selvittämässä olleen varapuheenjohtaja Ringsin esteellisyydestä toimia työryhmässä ja kunnanhallituksessa päättäjänä tässä asiakohdassa. Alla jättämäni eriävä mielipide kokouksen 18. asian päätökseen:
Lemin kunta
Kunnanhallituksen kokous 10.02.2025
Asia 18, Oikaisuvaatimus
Eriävä mielipide
Työryhmää johtanut kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Mervi Rings on yleislausekejäävin perusteella esteellinen toimimaan työryhmässä ja esteellinen toimimaan päättäjänä kunnanhallituksessa tässä asiakohdassa, koska hänen puolueettomuutensa vaarantuu muusta erityisestä syystä hallintolain 28.1 §:n 7 tarkoittamalla tavalla.
Rings on yhdessä eronneen kunnanjohtajan kanssa toiminut vastoin voimassa olevaa johtajasopimusta sekä rikkonut Lemin kunnan hallintosääntöä, joka pohjautuu kuntalain ja hallintolain määräyksiin. Rikkomuksen toiminta kohdistuu kunnanhallituksen puheenjohtajaan, jolta tällä tavalla viedään demokraattisilla vaaleilla saatu asema pois. Käytännössä rikkominen on tapahtunut lukuisien säännöllisien tapaamisten merkeissä varapuheenjohtajan kotona, myös kokousten jälkeen illalla. Niihin liittyy kunnan toimintoihin liittymätön aktiviteetti, joka syventää merkittävällä tavalla tapaamisia ja henkilösuhdetta. Tämä säännöllinen toiminta on jatkunut ainakin vuodesta 2023 lähtien. Ringsiä sekä eronnutta kunnanjohtajaa on yritetty keskusteluin saada ymmärtämään, mihin toiminta on johtamassa, mutta tuloksetta. Seurauksena on ollut kunnanjohtajan ero tammikuun lopulla 2025.
Katson, että Ringsin haitallinen ja tietoinen hallintosäännön vastainen toiminta rapautti kunnanvaltuuston enemmistön luottamuksen kunnanjohtajaan, joka erosi. Toiminta on rapauttanut luottamuksen myös varapuheenjohtaja Ringsiin. Toiminta on tulehduttanut kunnanhallituksen puheenjohtajan ja Ringsin välit niin, että puolueettomuus vaarantuu Ringsin osalta. Katson myös, että työsuojeluilmoitusta ja sen sisältöä on käytetty jollain muotoa laillisena näpäytyksenä kunnanhallituksen puheenjohtajaa kohtaan.
Kunnanhallituksen puheenjohtajan joulukuussa 2024 tekemä tutkintapyyntö poliisille Ringsin toiminnasta on toinen merkittävä kokonaisuus, joka aiheuttaa jääviyden. Tutkintapyynnön mukaan Rings on antanut julki kunnanhallituksen puheenjohtajasta tehdystä työsuojeluilmoituksesta salassa pidettävää materiaalia henkilöille, joille sitä ei saanut antaa. Tämän takia Ringsin puolueettomuus vaarantuu, ja hänellä on mahdollisuus vahvistaa omaa poliittista motiiviaan, minkä mukaan syrjäytetään kunnanhallituksen puheenjohtaja.
Edellä mainittuun tekstiin viitaten katson, että varapuheenjohtaja Rings on esteellinen toimimaan työryhmän puheenjohtajana sekä päättäjänä kunnanhallituksessa tässä asiakohdassa.
Jarmo Tölski
kunnanhallituksen jäsen
Hyvää ystävänpäivää!
Ehdin jo toivoa, että valtuuston 1. varapuheenjohtaja Ritva Laurikaisen ”asiat riitelee – ei ihmiset” -kirjoitus olisi puhaltanut jo tämän mollaamiseni poikki. Tölski esittää mielipiteessään kuitenkin niin perusteettomia ja perustelemattomia väitteitä, että koen omalta osaltani tärkeäksi oikaista niitä.
Ensinnäkin on tärkeää huomata, että kyseisen kunnanhallituksen pykälän käsittelyssä kaikkien muiden kokouksessa olleiden kunnanhallituksen jäsenten mielestä en ollut esteellinen. Hallintolain mukaisesti en siis ole ollut esteellinen toimimaan työryhmän jäsenenä enkä pykälien käsittelyssä kunnanhallituksessa. Näin kunnanhallitus hallintolain mukaisesti päättikin. Tämähän todettiin jo 30.9.2024 kunnanhallituksessa ensimmäistä työsuojeluilmoitusta käsiteltäessä. Onkin aiheellista kysyä, kenellä tässä mustamaalaamisessani onkaan poliittinen motiivi.
Kunnanjohtajan johtajasopimuksessa todetaan, että ”kunnanhallitus ja sen puheenjohtaja sekä kunnanjohtaja huolehtivat siitä, että tehtävänjakoa poliittisten prosessien johtamisen ja operatiivisen johtamisen välillä kunnioitetaan ja että kunnanjohtajalla on riittävä tuki tehtävänsä hoitamiseen. Poliittisesta johdosta vastaavat kunnanvaltuusto ja kunnanhallitus. Kunnanjohtajan
tärkeimmät yhteistyökumppanit ovat kunnanhallituksen ja kunnanvaltuuston puheenjohtajat.” Tämän viimeisen lauseen ymmärtämiseksi tulee huomata sana monikkomuodossa ’puheenjohtajat.’
Lemin kunnan hallintosääntö 2 §: ”kunnanhallitus johtaa kunnan toimintaa, hallintoa ja taloutta. Kunnanhallitus vastaa kunnan toiminnan yhteensovittamisesta ja omistajaohjauksesta sekä kunnan henkilöstöpolitiikasta ja huolehtii kunnan sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnan järjestämisestä.”
Johtajasopimuksen ja hallintosäännön mukaan toimijana on kunnanhallitus, johon jäsenenä ja varapuheenjohtajana kuulun. En siksikään tunnista Tölskin väitettä, että kunnanhallituksen puheenjohtajalta olisin jotenkin vienyt ”demokraattisilla vaaleilla saatua asemaa pois”, kun toimin aktiivisesti luottamushenkilönä kunnanhallituksessa johtajasopimuksen ja hallintosäännön mukaisesti.
Toisaalta voi miettiä, että ehkä tässä tosiaankin on vain kyse kunnanhallituksen puheenjohtajan ”asemasta” ja vallanhimosta, josta huumaantuneena hän ei erota oikeaa väärästä, käyttäytyy epäasiallisesti ja yrittää samalla vaientaa kaikki asiallisesti toimivat toisinajattelijat, kyseenalaistajat ja perusteluja vaativat.
Lemin kunnan talous ei ole ollut vuoden 2017 jälkeen kuntalain mukaisessa tasapainossa. Lemi on viime vuosia (2023-2024) ennen tehnyt alijäämäisiä tuloksia viimeisten kymmenien vuosien ajan, todettiin jo vuoden 2020 tilinpäätöksessä. Nämä kaikki keskustalaisen kunnanhallituksen puheenjohtajien johdolla. Jos nyt Tölski sanoo mielipiteenään, että ”ohitan” hallituksen puheenjohtajan, mutta samalla vain kahdessa vuodessa saamme katettua alijäämät, selvitämme arviointimenettelyn ja varmistamme Lemin säilymisen itsenäisenä, niin mielelläni voin ottaa tuosta osaltani kunnian.
Mitä tulee Anu Karhun tekemään tutkintapyyntöön, niin siitä en ole ollut tietoinen. En ole antanut julki salassa pidettävää materiaalia. Totean vain, että väärä ilmianto on laitonta ja rangaistavaa Suomen rikoslain mukaan. Tosin Anu Karhun toimintapa on ollut uhkailla ”oikeudessa tavataan” ja ”tutkintapyyntöä tulee” hokemilla muitakin henkilöitä ja toimijoita useastikin työsuojeluilmoituksien käsittelyprosessin aikana. Varsinkin, kun hänelle selvisi, ettei epäasiallista käyttäytymistä pystykään salaamaan, vaan asian loppukäsittely on julkinen tai kun Työterveyslaitoksen tekemän selvityksen johtopäätökset eivät miellyttäneet.
Tällä valtuustokaudella on ollut raskasta toimia luottamushenkilönä, kun asioiden ja Lemin kunnan edun sijaan on ylikorostettu asemaa tai arvovaltaa. Seuraavalle valtuustolle toivon katsomista eteenpäin ja toimintatapaa, jossa toteutuu ihmistä arvostava, tietoon perustuva johtaminen ja näitä tukeva toimintakulttuuri.