Siirry suoraan sisältöön

Taksiautoilija Matti Maunu on kuollut

Taksiautoilija Matti Maunu kuoli kiirastorstaina 6. huhtikuuta 91 vuoden iässä. Maunu tunnettiin Lemillä ammattinsa ohella säästöpankkimiehenä, vapaapalokuntalaisena ja kotiseutuyhdistyksen aktiivina.

Matti Maunu ja Mercedes-Benz 1970-luvulla. Kuva: Taikalyhty.

Matti Maunu oli syntynyt 1. heinäkuuta 1931. Hän aloitti taksiaautoilijan uransa 1950-luvulla. Ensimmäinen auto oli Pobeda, mutta automarkkinoiden vapauduttua hän hankki Mercedes-Benzin ja ajoi Mersuilla siitä lähtien taksiuransa loppuun ja eläkepäivilläänkin. Vuonna 1962 Etelä-Saimaa kirjoitti taksien radiopuhelimista, jolloin edelläkävijänä haastateltiin Matti Maunua.

Matti Maunu liittyi 1950-luvulla Lemin vapaapalokuntaan ja oli palolautakunnan puheenjohtaja. Automies oli puuhamiehenä, kun palokunta hankki ensimmäisen paloautonsa vuonna 1965. Vapaapalokuntalaisen uraa kesti puoli vuosisataa.

Vuosikymmenien ajan hän vaikutti myös säästöpankissa. Hän tuli varajäseneksi Lemin Säästöpankin hallitukseen vuonna 1964, ja nousi varsinaiseksi jäseneksi vuonna 1986. Kun pankki fuusioitui Etelä-Karjalan Säästöpankiksi, jatkoi hän sen hallituksessa yhteensä liki kymmenen vuotta.

Matti Maunulla riitti aikaa myös kotiseututyölle. Hän oli mukana Lemin kotiseutuyhdistyksen toiminnassa 1960-luvulta lähtien, sen hallinnossa ensin varajäsenä, yhden vuoden myös puheenjohtajana. Hänen vastuualueenaan oli erityisesti savusauna ja sen lämmittäminen, mutta muukin talkootyö yhdistyksen ja kotipitäjän hyväksi maistui. Matti Maunu kuului myös kotiseutuyhdistyksen ja Lemin kunnan yhteiseen historiatoimikuntaan, kun Lemin pitäjänhistoriaa kirjoitettiin vuonna 2009.

Matti Maunun (oikealla) 90-vuotispäiviä juhlittiin kotiseutumuseolla kesällä 2021. Kuva: Taikalyhty.

Matti Maunu oli mukana myös kunnallispolitiikassa. Hän oli kokoomuksen pitkäaikainen kunnanvaltuutettu ja kunnanhallituksen jäsen.

Avainsanat:

1 kommentti artikkeliin “Taksiautoilija Matti Maunu on kuollut”

  1. Leo+Suomalainen

    Olis voinut olla maininta siitäkin, että Matti onnistui ajamaan Popedalla 300 000 km. Sitä ei moni ole suomessa tehnyt.

Kommentointi ei ole käytössä.