Siirry suoraan sisältöön

Viisi päivää, kahdeksan maakuntaa

Eteläinen Suomi ei ole kovin iso alue. Sen maanteillä kurvaillen maakuntien raja vaihtuu tuon tuosta. Runsaan viiden päivän aikaan se vaihtui toistakymmentä kertaa, ja nähdyiksi tulivat Etelä-Karjalan lisäksi kahdeksan muuta Manner-Suomen eteläistä maakuntaa.

Ensimmäinen pysähdys oli Anjalassa Kymenlaaksossa. Taukopaikalta lähti polku Wreden kappelille ja hautausmaalle.

Kun unohtaa navigaattorin ja käyttää sen sijaan koko Suomen kattavaa maantiekarttaa, pienemmille teille osuu jos on osuakseen. Usein osuu toiselle tielle kuin oli tarkoittanut. Mutta ei haittaa: jokaisella tiellä on jotain tarjottavaa.

Wreden hautausmaalla on muun muassa ”vankien ystäväksi” mainitun Matilda Wreden hauta.Sen kivet olivat pystyssä, mutta moni muu oli kaadettu.

Uudenmaan puolelle poikkeama oli oikestaan seurausta kartanlukijan erheestä, mutta mukava oli niitäkin teitä ajella, kun karkea tavoite oli päästä Pirkanmaalle, ja siellä Valkeakoskelle.

Sääksmäen sillan pielessä on mainio paikka karavaanarin yöpyä. Valaistu silta myrskyisenä iltana tallentui puhelimeen tällaisena.
Aamulla Vanajaveden ylittävä silta näyttäytyi tämännäköisenä.
Valkeakosken keskustaan ehdittäessä aurinko paistoi.
Telkkarista tutun Mokka-Pirtin kesäkausi oli juuri päättymässä.
Puolipilvisessä säässä matka jatkui kohti Varsinais-Suomea.
Seuraavana aamuna ikkunan takana avautui sateenkirjoma maisema Ypäjällä.
Halikon vanha silta korvattiin uudemmalla vuonna 1976. Nyt se on kevytliikennettä palveleva museosilta.
Taas yö tien poskessa, tällä kertaa valtatie 10:n varrella Tarvasjoella, Aamulla ikkunasta näytti tältä.

Kotiinpäin palatessa koukattiin Huittisten eli Satakunnan kautta. Vielä oli asiaa Tampereelle ja Kanta-Hämeeseen Tervakoskelle. Niiden välissä osuttiin Parolan panssarimuseoon.

Valtavan iso saksalainen ”Kuningastiikeri” on yksi viidestä jäljellä olevasta.

Kanta-Hämeestä matka jatkui Päijät-Hämeeseen ja Hartolan markkinoille.

Markkinatungosta oli kuin ennen ennen koronaa. Hartolan markkinat pysyvät muodissa.

Hartolasta ei pääse Etekä-Karjalaan poikkeamatta Suomenniemelle eli Etelä-Savoon. Kohta oltiin sitten takaisin Etelä-Karjalassa. Se olikin jo reissun yhdeksäs maakunta.

Kotimaakuntaan kelpasi palata, kun Myttiömäen mäki oli tasattu Mikkelintiellä Savitaipaleella.