Siirry suoraan sisältöön

Rapasalon penkereelle ja sillalle lupa oikeudelta

Vaasan hallinto-oikeus on hylännyt Lemin Rapasalon pengertien ja sillan  rakentamislupaa koskeneet valitukset. Puuhamiehet odottavat nyt mahdollista jatkovalitusta.

Tuonne hietikolle sillan toinen pää tulisi, näyttävät hankkeen puuhamiehet Jaakko Uuttu (vas.) ja Jaakko Ahola.

 

Hallinto-oikeus katsoi, että hankkeen hyödyt ovat haittoja suuremmat ja piti näin voimassa Etelä-Suomen aluehallintoviraston lupapäätöksen. Valituksen tehneille on tielle perustettavan yksityistiekunnan kuitenkin maksettava haitoista yhteensä 12.000 euron korvaukset.

Isossa Rapasalossa vuosikymmeniä mökkeilleet Jaakko Uuttu ja Jaakko Ahola tekivät aloitteen sillasta Lemin Kuhasensaaresta Iso-Rapasaloon tiekokouksessa vuonna 2005. Matalan Rapasalonsalmen ylittävä penger ja silta merkitsisivät kiinteää yhteyttä noin  80 kiinteistölle Ison Rapasalon saaressa, jonka eteläpää on Luumäen puolella.

Iso Rapasalo on kuvassa oikealla rannalla, Kuhasensaari vasemmalla.

Aluehallintovirasto myönsi rakentamisluvan hankkeelle viime vuonna. Peusteina luvan hakijat esittivät saaren palvelutason parantamisen, jätehuoltokuljetusten mahdollistaminen, puutavarakuljetukset, sähkökatkojen korjaukset ja palo- ja pelastustoimen tarpeet.

Viimeksi mainittua Jaakot Uuttu ja Ahonen erityisesti korostavat.

– Voidaan laskea, että ainakin yksi ihmishenki on menetetty, kun apua ei ole saatu riittävän nopeasti, Jaakko Uuttu sanoo.

Monet mökinomistajat ovat lomailleet saaressa heidän laillaan vuosikymmeniä, ja iän karttuessa turvallisuusseikat entisestään korostuvat.

Salmen yli rakennettaisiin pengertie, johon tulee yksi. noin 30-metrinen vapaasti virtaava kulkuaukko ja sen molemmin puolin kaksi pientä, puolitoistametristä rumpua.

Rantaan tuleva tie siirrettäisiin takana näkyvän muuntajan kohdalle, mistä sitten alkaisi pengertie, Jaakko Uuttu näyttää.

Pengertie tekisi salmen päällä mutkan, sillä vastarannassa tien paikka on jonkin verran pohjoisemmassa.

Tien teko ei päättyisi kuitenkaan siihen, vaan perustettava yksityistiekunta tekisi sillan lisäksi neljä, viisi kilometriä yksityistietä saaressa pohjoisesta etelään. Tieltä jokainen siihen liittyvä kiinteistö tekisi itse itselleen mökkitien.

Kuhasensaaren venerannassa on parikymmentä venettä ja iso parkkipaikka. Sillan jälkeen veneranta jäisi tarpeettomaksi.

Miljoonahanke

Uuttu ja Ahonen laskevat, että yksityistietä päästään perustamaan ehkä loppusyksystä.

– Kuukauden verran on valittajilla jatkovalitusaikaa, he toteavat ja uskovat, että ainakin toinen nyt hylätyistä valituksista saa jatkoa. Mutta siihen he eivät usko, että Korkein hallinto-oikeus valituslupaa antaa.

Talven aikana sitten perustettaisiin tiekunta ja käynnistettäisiin hanke Kuhasensaaren puolella.

Ennen ensi kesää ei siltaa ja pengertietä kuitenkaan päästä rakentamaan, sillä touko-elokuussa ei vesistössä saa tehdä töitä. Näin vasta seuraava talvi olisi varsinaista rakennusaikaa.

Pengertiehankkeen kustannukset ovat miljoonan euron luokkaa. Raha tullaan keräämään tieosakkailta. Lemin kunnan rahaa kohteeseen on luvassa 5.000 euroa.

Tähän asti on pärjätty 50.000 euron lainalla, jonka Uuttu ja Ahonen ovat pankista ottaneet.

Eikö sitten lossiyhteys Taipalsaaren Jänkasalon tapaan voisi korvata pengertien? Puuhamiesten mukaan ei, sillä siihen salmi on liian matala, vain kaksi metriä syvimmältäkin kohdaltaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *