Siirry suoraan sisältöön

Kiville mennyt uudistus

Harva uudistus menee niin metsään kuin meni joukkoliikenneuudistus. Vaikka isoa remonttia Leminkin bussivuoroihin uumoiltiin, koettua täystyrmäystä ei kukaan odottanut.

ELY-keskus vakuuttaa, että kilpailutuksessa etusijalla olivat työmatkavuorot, mutta kovin heppoista on työmatkailukin kahden menovuoron aikatauluissa. Perinteistä virastotyöaikaa kaupungissa tekeville aikataulut osuvat kohdalleen, ainakin jos työpaikka on reitin varrella tai keskustassa. Mutta jos työajat siitä poikkeavat, on syytä turvautua omaan tai kaverin kyytiin.

Ikävimmässä asemassa ovat Lemin yläkoululaiset, joilla on harrastus tai taideopiskelupaikka Lappeenrannassa. Heidät on motitettu täysin. Kun koulupäivä Lemillä päättyy puoli kolmelta, viimeinen bussi kaupunkiin on mennyt jo aikaa sitten. Mahtaako tilanne olla edes laillinen ajatellen taiteen perusopetusta ja oikeutta siihen?

Ei joukkoliikenneuudistus pelkästään Lemiä rassaa. Viime viikolla tapasin yhden työmatkalaisen pikavuoropysäkillä Mikkelin Otavassa. Hän sanoi, että viitostietä myöten ei enää kulje ainuttakaan vakiovuoroa. Yhdeksän euroa 13 kilometrin matkasta suuntaansa on aikamoinen kustannus työssäkäynnistä.

Pienempien teiden ja vakiovuorojen sivuuttaminen on uudistuksen johtava sävel muuallakin, olen saanut kuulla. Siinä valossa on suorastaan surkuhupaisaa, että Lemin kuntakin oli viime talvena osallisena joukkoliikennetyöryhmässä, jossa ELY-keskuksen kanssa sovittiin joukkoliikenteen parantamisesta. Siihen oli kuulemma jokin määrärahakin. Missähän se mahtaa näkyä.

Surkuhupaisuutta on myös siinä, että Lappeenranta unohti Joutsenon olevan osa samaa kuntaa ja sysäsi joutsenolaisten liikennetarpeet ELY-keskuksen hoidettaviksi. Nyt huomatuin seurauksin, kun liikennöitsijöille kelpasivat ensimmäisinä Imatralta suoraan valtatietä pitkin suihkivat vuorot.

Kuukanniemen koulun purkaminen pani  osaltaan Lemin uuteen liikennetilanteeseen. Koululaisille järjestettiin pikapikaa kyydit Koulukeskukseen. Olisikohan mitenkään mahdollista, että näitä vuoroja voisi käyttää hyväksi myös tavan kuntalaisten liikennetarpeisiin?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *