Siirry suoraan sisältöön

Vaihdettiinpa pylväitä!

Kuvat ja teksti: Sirkka-Liisa Vaalivirta

Harvoinpa pääsee seuraamaan sähkömiesten töitä oikein ajan kanssa ja näin läheltä! Tosin vieläkin lähemmäs olisin päässyt, sillä kypärää tarjottiin, jotta voisin ottaa lähikuvia.

Tyydyin kuitenkin katselemaan turvallisen matkan päästä. Tässäpä teille kuvasarja työstä.

Kun tulin paikalle, oli linjoille jo laitettu ne keltaiset kepit, sähkömiehen henkivakuutukset, ja varmistettu, että sähkö on poikki. Kaivinkonekin oli jo vaihdettavan pylvään vieressä  – uponneena vettyneeseen suohon. Rankoja alle,  ja kone tukevammalle paikalle pylvään lähelle.

suossa
Uudelle pylväälle kaivetaan kuoppa mahdollisimman lähelle entistä suoraan linjaan  – tässä vastaan tuli iso kivi, joten hiukan sovittelemista oli, mutta taitavasti Voitto Tikkanen koneen kauhaa käytti.

suorassa
Kun kuoppa oli valmis kaivuri tuki vanhaa pylvästä pylväskouralla, Markku Eteläpää pani pylväskengät jalkaan, ja kiipesi irrottamaan langat eristimiltä.

tolpassa

Pylväs muuten huojuu aika lailla.Taitolaji se on sen vanhan pylvään kaataminenkin, kun se pitää sieltä lankojen välistä ujuttaa…
Tässä sitten koko neljän hengen työryhmä – kärkimies Jari Parviainen ja Harri Hintsanen edellä mainittujen lisäksi kiinnittävät uuteen pylvääseen orren valmiiksi ennen pylvään nostoa. Se on näet huomattavasti helpompi laittaa paikoilleen maassa kuin pylvään päässä, vaikka niinkin on joskus tehty!

nurin
Ja jälleen pylväskouran avulla sovitetaan uutta pylvästä kuoppaan niiden lankojen välistä .

pystyyn

Uskomattoman tarkkaa työtä, onhan linjasta vielä saatava suora ja hyvä silmällekin! .Sitten taas kaikki yhteisvoimin mättämään kivet kuoppaan ja lapioimaan hiekkaa päälle, koneenkauhalla vielä painellaan maa tiukaksi pylvään juuresta , ja kun katsotaan, että tukevasti on, ottaa Eteläpää jälleen Mäkelän takomon maailman parhaat pylväskengät jalkoihinsa ja kiipeää sitomaan langat orren eristimiin.

tolpassa

Ja kun tämä homma on valmis, siirrytään seuraavalle pylväälle  – ja upotaan taas pehmeään maahan.
Toisella puolen Survajantietä Hongiston linjalla oli muuten toinen ryhmä tekemässä tätä samaa hommaa samoilla sähkökatkoilla. Eikä nämä hommat vielä tähänkään lopu!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *